GEZAMENLIJK BETROKKEN ONDERNEMEN in de praktijk
1 Deelnemers zijn SAMEN opdrachtgever, en kiezen architecten/ aannemers/ CPO-begeleiding. Om dat te kunnen doen is het nodig dat deze opdrachtgevers in spe een deskundig team vormen. Om die reden start het traject met een cyclus van 4 workshops, waarin deelnemers hun woonwensen ontdekken en op haalbaarheid toetsen, elkaars wensen leren kennen, en zowel een individuele alsook een gemeenschappelijke woonkwaliteitenlijst samenstellen.Tegelijkertijd krijgt men zicht op elkaars kwaliteiten, (expertise, netwerken, vaardigheden, financiën..) en op de inzetbaarheid daarvan voor het project.
2 Arbeid die door deelnemers kan worden geleverd, kan worden betaald (in geld of in natura) door andere participanten.
3 Maatgeving van kavels en woningen wordt gaandeweg het proces gedefinieerd, in afstemming op stedenbouwkundige kaders, en in afstemming tussen bewoners onderling.
4 Recht van teruggave ‘herbruikbare kosten.’ Deelnemers die gaandeweg het proces terugtreden krijgen hun uitgaven terug betaald door nieuwe leden die toetreden. Dat geldt voor de reserveringskosten Gemeente en honoraria dienstverleners voor zover deze gemeenschappelijk belang betreffen.
5 Alle kosten zijn transparant, en worden gedetailleerd omschreven.
Geld dat vrij komt door verkoop van particuliere grond wordt in een fonds gestort. Dit geld kan bijvoorbeeld worden aangewend om een lening te verstrekken aan deelnemers die moeite hebben een hypotheek rond te krijgen.
6 Wat de een niet nodig heeft kan voor de ander het verschil maken.